Guda Koster è un artista olandese che crea sculture viventi utilizzando articoli tessili di abbigliamento e vari accenni di arredamento di interni come tappezzeria, tende, tappeti e così via. Come ci ha raccontato lei stessa, ha iniziato come artista 20 anni fa, ma le “sculture viventi" sono iniziate circa quattro anni fa. La scelta dei tessuti non è a casuale. Per Guda il vestito definisce la vita quotidiana, la nostra posizione sociale, l'interazione con gli altri e il modo in cui vediamo noi stessi.

Abbiamo chiesto a Guda perché nelle sue installazioni non si vedono i volti...

I volti coperti, sia con oggetti che con maschere, sono come una firma. La faccia è così importante che distrarrebbe da altre cose, come la forma dei vestiti, i modelli o la composizione. Quando non è possibile vedere il volto, la figura umana viene disumanizzata in una scultura e l'attenzione degli spettatori può rimanere concentrata sui modelli, sui tessuti e sulle atmosfere in generale.

Leggi intervista completa:

Is it right to define your works like living sculptures ? How and when did you start?
I started as an artist 20 years ago, but I started with my 'living sculptures'  about four years ago.
Covered faces, either with objects or masks, are one of my signature motives. The face is so important that it distract you from other things, like the shape of the clothes, the patterns or the composition.  When you can’t see the face, the human figure is dehumanized into a sculpture, and viewers’ attention can stay focused on patterns, fabrics and general atmospheres.

Why did you choose to use textile or textile items?
I like textile because it is such human material. It breathes, it is vulnerable but also very strong.
It is the outfit that defines daily life, our social position, the interaction with others and how we see ourselves. Often exaggerated, with humorous twists, reality is distorted or, better said, cleverly organized into codes and meanings which we can unriddle by focusing on the setting or the fabrics usually sewed by myself. The latest work 'The promised land' could be seen as a reference to the boat refugees.

What do you want to communicate? Is there a relation with the human being?
With my installations, sculptures and photographs, I transform the human body and attaches a new identity to the characters or to myself, using clothing as the main visual art form, patterns and colours to create surreal stories.

Can you send me a photo of your studio?

 Contatti: Sito Guda Koster 

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Saturday, 10 December 2016
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